הסוד של תכנון אסטרטגי אפקטיבי שמגדיל ריווחיות

פעמים רבות, אדם מתאמץ לטפל בנושא מסוים אך לבסוף מגלה שהזמן התבזבז, וגם התוצרים היו, איך נאמר, רחוקים ממשביעי רצון. מה הסוד של תכנון אסטרטגי אפקטיבי?

תוכן עניינים

הסוד הראשון הוא ב-‘למה’.

הסיבה המרכזית לכך שלמרות שקיים מאמץ לבצע עבודה לשפר את השיווק (או את הכספים, את כוח האדם או כל דבר אחר שתרצה לטפל בו), היא שמטפלים בדבר הלא נכון.
הנושא הזה הוא חמקמק מאוד.

הדוגמה הפשוטה ביותר, היא לנסות לפתוח דלת נעולה עם המפתח הלא מתאים, ולהתעקש שמשהו לא בסדר עם המנעול, או עם המשקוף, או אפילו לדרוש להחליף את כל המנעול.

לפני שיוצאים לדרך עם פרויקט גדול או קטן כלשהו, חייבים לבצע חקירה כדי לזהות מה ה-‘למה האמיתי’.
זה הכרחי רק אם תרצה להגדיל ריווחיות. מאחר ואי אפשר להחזיר לאחור עבודה שכבר בוצעה. היא בוצעה. לעומת זאת, שווה להשקיע מבט חטוף או חקירה יסודית כדי לוודא שאדם מטפל במקור למצב הלא רצוי או לא צפוי שדורש שינוי.

במקרה של הדלת, הלמה יהיה למצוא את הנקודה הלא הגיונית בסיפור.
איך זה שרק אתמול פתחנו את הדלת הזו שהייתה נעולה ולאחר מכן נעלנו אותה, והיום זה לא נפתח?
אה…. מישהו תלה את המפתח על הוו הלא נכון, והיה בלבול בין שני מפתחות.
למה בכלל זה קרה? המפתחות לא מסומנים ואי אפשר להבדיל ביניהם.

הפתרון: לשים תווית על כל מפתח, וגם על כל וו שעליו הוא צריך להיות תלוי. פשוט.

פעמים רבות, אני רואה אנשים שנאבקים עם השיווק – ומנסים לגרום לו “לעבוד” כאשר הלמה האמיתי המסתתר מאחורי כל זה יכול להיות במוצר שלא הוגדר בצורה שקל למכור אותו, או שבכלל לא קל להבין אותו ומדוע הוא עולה מה שהוא עולה.

פעמים אחרות, השיווק פונה בשפה שלקוחות ותיקים מכירים, בעוד שלקוחות חדשים, עוד לא התבהרו על מה בכלל הבעיה שהם נתקלים בה שהמוצר שלך פותר להם, והם מנסים לטפל בסימפטום, או למצוא תחליפים לפתרון במקום את הפתרון.

יכול להיות שהקהל מלכתחילה לא נכון (99% מתקלות בשיווק).
אז לפני שתצא לדרך, בדוק האם אתה מטפל בדבר הנכון.

מצא את ההבדלים

זה פשוט מאוד לבדוק אם טיפלת במצב הנכון, יחד עם זאת, זה עלול לבלבל מאוד.
האם יש לך תמונה ברורה ומדויקת מספיק, כדי להבין איך זה צריך להראות? איך זה צריך לעבוד?
התמונה הזו נקראת תמונה אידיאלית.

לדוגמה, ניסיתי לשלוח מייל למנהל שיווק של אחד הלקוחות שלנו. שמו שי.
שלחתי לשי מייל, אך המייל לא הגיע.
שלחתי שוב – לא הגיע.
דיברנו טלפונית, והמסקנה הייתה, שאולי מערכת הדואר לא תקינה כעת או שמשהו חוסם את התקשורת ממנה אל תיבת הדואר של שי.
אז ניסיתי לשלוח מתיבת דואר אחרת ולאחר מכן מתיבת דואר שונה נוספת.
בסוף ביקשתי משי לשלוח אלי מייל.
המייל הגיע מייד!
פתחתי את המייל והשוותי את הכתובת ממנה הגיע פריט הדואר, לכתובת שאני ניסיתי לשלוח אליה.
שי כותב את שמו shay אך מי שפתח לו את תיבת הדואר, כתב את שמו shai (עם i במקום עם y בסוף) וזה כל ההבדל.

אם לא הייתה לי התמונה האידיאלית של כתובת הדואר, ספק אם הייתי מצליח לאתר במהירות את ההבדל.

איך למנוע עבודה מיותרת?

הפרויקט הוא לא חלק ממערכת צעדים כללית יותר.

לדוגמה, בעל עסק שכר עוזרת אישית שתעזור לו בין השאר עם עבודות המשרד וגם עם השיווק והקידום.
העוזרת, הבינה שצריך להוציא פריטי קידום, פרסומים, מיילים וכו’.
היא הכינה אחד – את הטוב ביותר שיכלה להעלות על דעתה.
אך לאחר מכן, כשבעל העסק ראה את הפרסום הוא פסל אותו, מאחר וזה לא היה מתואם עם הקו המנחה של שאר פעילויות הקידום והשיווק בביצוע.

לכן, תמיד דאג:

  1. לכתוב במה בדיוק אתה מטפל. מה המטרה של הפרויקט?
  2. בדוק שיש למה אמיתי ברור.
  3. כתוב מערכת צעדים (או בקש מעובד או איש מקצוע לכתוב אותה).
  4. עבור עליה ואשר אותה לפני שמוציאים אותה לפועל.
  5. תמיד מנה מישהו שיבצע אותה.
  6. לפני שתתאכזב שהפרויקט ומערכת הצעדים נכשלו, בדוק שבכלל ביצעו אותם.

זה יאפשר לך להשיג הישגים, עם רווחיות גבוהה בלי לבזבז זמן או להתאכזב בכל פעם מחדש.

בהצלחה

עפר פלאוט
מנכ”ל
אקספדיטור מאיץ עסקים בע”מ

הערה: מבוסס על מכתב מדיניות של ל.רון האברד “שימוש במערכות צעדים. כיצד לחסוך עבודה מיותרת”, 19 אוגוסט 1971.